Sverige ses idag som ett av de mest digitaliserade länderna i EU enligt en rapport från EU- kommissionen. I och med det här är det allt mer populärt att använda sig av digital marknadsföring istället för den tidigare populära traditionella marknadsföringen.
Digital marknadsföring innefattar all marknadsföring som sker på digitala plattformar som exempelvis Instagram, Facebook eller Linkedin. Det är marknadsföring som når dina kunder via dator, surfplatta, mobiltelefon eller genom en annan digital enhet.
Fördelar med digital marknadsföring
Digital marknadsföring har flera fördelar jämfört med traditionell marknadsföring. En stor fördel med den digitala marknadsföringen är mätbarheten du får med den mediestrategin. Det är enkelt att ta fram statistik och annan fakta för att se hur marknadsföringen fungerat och därmed även ändra strategin snabbt om det önskade resultatet inte uppnåtts.
En annan fördel är enkelheten i målgruppssegmentering. Det vill säga möjligheten till att rikta marknadsföringen på ett bra sätt till rätt målgrupp för din produkt eller ditt företag. Det kan innebära att synas på samma plattformar som din tänkta målgrupp använder eller använda samma talspråk som målgruppen gör.