Ryggvärk

De flesta får någon gång ont i ryggen. det kan vara tillfället och lindrigt eller pågå under flera månader och göra vardagen jobbigt.

Att diagnostisera ryggvärk och dess orsak kan vara ganska svårt. Oftast får man pröva sig fram ett tag innan man tar till större ingrepp som att röntga och dela ut kraftiga smärtstillande. Man ska inte gå hemma med ont för länge.

Det går alltid att ringa eller besöka 1177 för att få råd och har man haft ont i några veckor ska man definitivt besöka en vårdcentral för att få det utrett. Är det en mildare värk kan man försöka lindra den på eget sätt.

Det första som man brukar rekommendera är att man rör på sig mer. Vi är väldigt stillasittande nuförtiden och många har jobb som kräver att de sitter framför en dator eller i ett fordon hela dagarna. Kroppen är inte van och gillar inte att sitta stilla så mycket. Försök att ta en promenad om dagen i två veckor. Märker du att det blir bättre så är det bara att fortsätta med promenaderna.

Lägg gärna till ett styrkepass i din motionsrutin för att jobba upp musklerna. Sitter man mycket blir musklerna försvagade och orkar inte hålla upp dig lika bra som tidigare. Det är viktigt för balans och hållningen att träna coremusklerna samt axlar och övre rygg.

En annan metod som visat positiva resultat är att besöka en naprapat. De utreder din ryggsmärta och tillsammans kommer ni fram till en behandlingsmetod. De ”knäcker” inte bara ryggen utan ger även behövlig massage och tips på övningar du kan göra hemma för lindra värken.

Men kom ihåg att aldrig ignorera smärta, det är kroppens sätt att meddela att någonting står på tok. Det är bättre att besöka vårdcentralen en gång för mycket än för lite.