Fotproblem

Efter att ha skrivit lite om allmän fothälsa måste vi gå vidare och prata om lite större problem man kan få med fötterna. 

Vi tar egentligen inte hand om fötterna tillräckligt. Vi glömmer lätt bort dem och lägger all tid på vikten, utseendet och de kroppsdelar som vi visar mest. Fötterna får helt enkelt bara hänga med i svängarna.

Det kan få konsekvenser som man senare kommer att ångra. När man väl har fått problem med fötterna blir vardagen svårare, speciellt om problemen hindrar en från att gå normalt eller utan smärta.

Här nedan hittar du vanliga problem som går att åtgärda med lite hjälp av fotvårdsspecialister.

Skräddarknuta

Detta är som hallux valgus och kan uppkomma samtidigt. istället för stortån är det dock lilltån som får ta stryk. Skräddarknuta är nämligen när man haft för mycket tryck under för lång tid vid basen av lilltån och får därmed en knuta där. Det kan också göra att lilltån viker sig inåt. Det bästa hjälpmedlet är att skaffa större skor som inte trycker mot knutan, att ha bra inlägg som ger stötdämpning samt att gå till en specialist som kan ge dig tips på fotgymnastik.

Jones Fraktur

Döpt efter en brittisk man som fick denna stressfraktur efter att ha dansat för mycket på en fast. Frakturen sker på femte mellanfotsbenet vilket finns en bit nedanför lilltån, på sidan. Man får ont när man belastar foten och området kan även svälla. Har man tur kan man behandla denna skada som en vanlig fraktur.  Men man kan behöva gipsa benet i upp till sex veckor för att låta frakturen läka ordentligt. Och i värsta fall opererar man och får inte idrotta eller träna på upp till ett halvår. Frakturen uppkommer lättast vid överbelastning såsom ivrigt dansande.

Famfotsinsufficiens

Det här är ett framfotvalvsdefekt. När man lägger mer vikt på främre trampdynan än hälen så kan man få det. Det främre fotvalvet kan tappa sin svikt och då ökar belastningen på trampdynan. De tre mittersta tårna kan även sjunka ner några millimeter. Defekten leder till trötthet i fötterna, förhårdnader och smärta. Här gäller det främst att köpa sig bra inlägg till skorna för att få rätt belastning på fötterna igen. Man ska också undvika högklackat och skor som har platta och tunna sulor.